Zobraziť archív

Popis

Cyklistická trasa začne v Prievidzi (309 m.n.m.). Odtiaľ sa vyberieme do mestskej časti Hradec a ďalej po lesnej ceste nenáročným terénom okolo Troch studničiek (625 m.n.m.) až do Handlovej (420 m.n.m.). Pokračovať budeme po hlavnej ceste až do Novej Lehoty, kde odbočíme doprava a po lesnej ceste strmým terénom postupne vyjdeme až na Biely kameň

Vrchol Biely kameň (1 136 m.n.m.) predstavuje zvyšok andezitového lávového prúdu nachádzajúceho sa v severozápadnej časti sopečného pohoria Vtáčnik. Tento bralnatý vrchol preukazuje prebiehajúce erózne aktivity v tejto lokalite a preto je potrebné venovať pri pohybe na vrchole zvýšenú opatrnosť a dodržiavať značenie. Vrchol pokrýva zmiešaný les, severné a východné svahy tvorí strmo sa zvažujúci skalnatý ráz. Veľká časť vrcholu patrí do prírodnej rezervácie Biely kameň, ktorá chráni rozpadávajúce sa lávové prúdy. Z vrcholu sú pekné výhľady, najmä na Veľkú Fatru a Handlovskú dolinu.

Z vrcholu zostúpime  po lesných zvážniciach k vleku Cígeľ. Tu odbočíme doľava na cestu vedúcu po okraji lesa nenáročným terénom až do obce Podhradie (549 m.n.m.). V obci sa nachádza Sivý kameň, ktorý bol v roku 1973 vyhlásený za chránený prírodný výtvor a je zaujímavý hlavne kvôli spojeniu prírodnej rozmanitosti a histórie. Jeho súčasťou je zrúcanina stredovekého kráľovského hradu z roku 1350. Názov je odvodený zo sivého kameňa, z ktorého bol postavený. Skalnaté útvary sú pomerne málo zalesnené, prevažne krovitými drevinami. Z hradného kopca sa otvára panoramatický výhľad na Hornonitriansku kotlinu a okolitú prírodu.

Z Podhradia klesaním zídeme do Lehoty pod Vtáčnikom (384 m.n.m.) a ďalej po miestnych a poľných cestách cez Laskár, Koš (312 m.n.m.) až do Prievidze, kde naša trasa končí.